Elektrische auto

De toekomst van autorijden


Afgelopen jaren is veel gesproken en geschreven over het fenomeen elektrische auto (EV). Overheden zijn enthousiast en creëren allerlei voordelen, zoals belastingkortingen en parkeervoordelen. Autofabrikanten ontwikkelen in een razend tempo nieuwe elektrische auto’s en de consument accepteert de EV langzaam maar zeker als een echt alternatief. We kunnen dan ook spreken van een transitie in de autowereld, een doorbraak. Inmiddels rijden er zo’n 200.000 elektrische auto’s in Nederland. Naar mate de vraag stijgt, neemt ook het aanbod toe.

Met meer aanbod, ontstaat meer concurrentie en zakken de prijzen. Bovendien werken fabrikanten hard aan de verbetering van batterijtechnieken, wat resulteert in een lagere kostprijs en meer capaciteit. Al met al zal het de komende jaren erg hard gaan met de elektrische auto. Rond 2025 zal ruim 25 procent van de nieuwe verkochte auto’s een volledig elektrische aandrijflijn hebben. En als het aan de overheid ligt, heeft elke nieuwe auto in 2030 een emissie-loze aandrijflijn.

Actieradius

Bij elektrische auto’s gaat het vaak over de actieradius, ook wel range of bereik genoemd. Het is de afstand die je kunt rijden op één acculading. Je kunt het vergelijken met de afstand die een brandstofauto komt op een volle tank benzine of diesel, met natuurlijk het belangrijke verschil dat opladen langer duurt dan tanken. De actieradius van een elektrische auto is simpel gezegd het product van twee factoren: de capaciteit van het accupakket (vergelijkbaar met de inhoud van je brandstoftank) en het verbruik van de auto.

Zoals een grote en zware auto doorgaans meer brandstof verbruikt dan een kleine auto, verbruiken ook grote en zware elektrische auto’s meer elektriciteit dan een compacte elektrische auto. Bij brandstofauto’s geven we het verbruik vaak aan als het aantal verbruikte liters per honderd kilometer, bij elektrische auto’s spreken we over het aantal kilowattuur (kWh) per honderd kilometer. Niet alleen de auto heeft invloed op het verbruik, je rijstijl heeft dat ook. Rij je defensief, gebruik je regeneratief remmen (waarbij energie wordt teruggewonnen) en denk je om je snelheid, dan zul je een beter verbruik scoren dan wanneer je het stroompedaal diep intrapt. Ook de verwarming en airconditioning verbruiken energie en zijn daarmee van invloed op het verbruik.

Levensduur

Aangezien het accupakket van een elektrische auto zo’n belangrijk en duur onderdeel is, wil je dat het ook na langere tijd nog goed functioneert. Ook hier bewijst de moderne lithium-ion-accu zijn meerwaarde. Onderzoek onder elektrische autobezitters heeft uitgewezen dat vrijwel alle accu’s na 250.000 kilometer nog meer dan 90 procent van hun originele capaciteit hebben. Er is dus sprake van een heel beperkte batterijdegradatie en met het voortschrijden van de techniek wordt de levensduur van accu’s nog steeds langer. Belangrijk om te weten is dat niet alle eerste generatie elektrische auto’s al zo’n goed accupakket hebben, lees je daarom voor aanschaf van een gebruikte elektrische auto goed in over de levensduur van het accupakket.

Welke laadpalen zijn er?

Je kunt laadpunten het beste opdelen in drie soorten: de oplaadpaal voor thuis, een publiek laadpunt, die veelal in de stad staan en een snellaadpaal die je voornamelijk langs de snelweg tegenkomt. Je kunt een laadpaal op eigen grond aanvragen, waarvoor je geen abonnement hoeft af te sluiten, dan betaal je alleen het stroomverbruik. Een publieke laadpaal is vaak eigendom van de gemeente. Meestal moet je hiervoor betalen, in enkele gevallen kun je hier gratis ‘stroom tappen’. Voor publieke palen en de snellaadstations zijn laadpassen noodzakelijk.

Meer weten?


Wil je meer weten over elektrische auto's? Neem gerust contact met ons op of breng een bezoek aan onze showroom! Wij staan altijd voor u klaar.
Occasions